tiistai 26. elokuuta 2014

Sytykkeet

Nythän mulla paloi päreet! Meillä on puu/öljylämmitys talossa. Nyt kun öljyn hinta on pilvissä ja talvetkin niin leutoja, ollaan lämmitelty pääsääntöisesti puulla. Tai siis isäntä lämmittää.. mulla on ollut pariin kertaan jopa sytytyskielto päällä, koska mun sytytyksestä on enemmän haittaa kuin hyötyä..

Olen nähnyt sen tulipalovideon, jossa tulipalo syttyy ja viidessä minuutissa on jo 200 astetta kämpässä lämpöä, no ei tule tapahtumaan meidän pannuhuoneessa, kun minä olen asialla! Joskus onnistun ilman varttitunnin noitumista, mutta useimmiten se on yhtä tuskailua. Niinpä askartelin itselle muutaman kikkakolmosen avuksi sytytyspuuhaan. Vinkki löytyi yhdestä ihanasta uudesta tuunailukirjasta, jonka esittelen myöhemmin.

Näistä aineksista sytykkeet valmistui.




Ohje on helppo: vessapaperirulla halkaistaan ja hapsutetaan molemmista päistä. Sitten vaan keritään rullalle, munakennosta suikale ympärille (itse lisäsin myös tuota sanomalehteä ) ja narulla kiinni.


'

Mielessä kävi, että valelisin nämä vielä bensalla syttymisen maksimoimiseksi, mutta koitetaan nyt ilman.. :)

2 kommenttia:

  1. Meillä myös puu- ja öljylämmityksellä mennään. Pitäisi öljypolttimen huoltotyöt vain tehdä tässä lähiaikoina. Ammattilaisen toimesta kuitenkin. Nuohan ovat siistejä nuo sytykkeet. Hyvä lahjaideakin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä hyvä, että on puulämmitys vaihtoehtona, vaikka se sytyttäminen välillä takkuaakin. Sytykkeet ovat kyllä kiva lahjaideakin, eivätpä jää ainakaan lahjan saajalla pölyttymään kaappiin..;)

      Poista